Entrada seta Investigadores seta Clara Saraiva

Investigadora Auxiliar de Carreira de Investigação

ImageEnglish Version

Nota biográfica:

É Investigadora Auxiliar do Centro de Estudos Comparatistas da Universidade de Lisboa, antiga Investigadora Auxiliar do extinto Instituto de Investigação Científica Tropical, e colaboradora do Centro em Rede de Investigação em Antropologia (CRIA). Foi também Professora convidada na Brown University (EUA, 2001-2002 e 2008) e University of California Berkeley (2013).

A sua área principal de investigação é a  Antropologia da Religião, especialmente as concepções e rituais de morte, em Portugal e na Guiné-Bissau, onde realizou a pesquisa conducente à sua tese de doutoramento (1999).  Pesquisa também a transnacionalização e expansão das religiões afro-brasileiras (e das práticas terapêuticas a elas associadas) em Portugal.  Foi co-fundadora do Grupo GIS (Imigração e Saúde). Conduziu pesquisa de terreno na Namíbia, África do Sul, Tanzânia, e Botswana, em vários projectos financiados pela EU. É colaboradora activa do Codesria (Council for the Development of Social Sciences Research in Africa). Tem várias publicações em livros e revistas nacionais e internacionais sobre a temática da morte, migrações, religiões e terapias transnacionais. Foi responsável pelo Projecto de Assistência Técnica para a Constituição do Museu da Luz, Portugal.  Desta pesquisa resultou o livro Luz e água. Etnografia de um processo de mudança (2005).

É presidente da Associação Portuguesa de Antropologia (APA), Vice-presidente do SIEF (International Society for Ethnology and Folklore) e membro da Ethics Task Force of the World Council of Anthropological Associations (WCAA).

Publicações Seleccionadas:

• SARAIVA, Clara e MAPRIL, José 2015 “Scenarios of death in contexts of mobility: Guineans and Bangladeshi in Lisbon in Ricarda Vidal and Maria José Blanco, (eds.) The Carnival of Death, Oxford, Berhghan Books.
    • SARAIVA, Clara 2013 “Pretos-velhos across the Atlantic—Afro-Brazilian cults in Portugal”, in Manuel Vasquez e Cristina Rocha (eds.) The diaspora of Brazilian Religions. London, Brill, pp 197-222.
    • SARAIVA, Clara 2013 “Blood, sacrifices and religious freedom: Afro-Brazilian associations in Portugal” in José Mapril, Ruy Blanes (eds.) Sites and Politics of Religious Diversity in Southern Europe. The Best of all Gods, International Studies in Religion and Society  series, Leiden, Brill, pp 129-154.
    • SARAIVA, Clara; MAPRIL, José 2012 « Le lieu de la « bonne mort »  pour les migrants guinéens et bangladais au Portugal », Revue Europeéne des migrations internationales (REMI), 28 (3): 51-70.
    • SARAIVA, Clara 2011 “Energias e curas: a Umbanda em Portugal”, Revista Pós Ciências Sociais, Dossier Religiões Afro-Americanas e diversidade UFMA, vol 8, nº 16 (Julho-Dez 2011): 55-76, São Luís/MA. Versão impressa ISSN 1983-4527. Versão electrónica ISSN 2236-9473.

Projectos:

HERA Project summary

HERILIGION: The heritagization of religion and the sacralization of heritage in contemporary Europe

Cartaz

What happens when religious sites, objects and practices are simultaneously considered heritage? Since World War II, heritage is increasingly seen as defining identities and communities in times of change, and often what is now considered heritage was and still is seen as religious in nature and possibly sacred. Heritage, on the other hand, involves an explicitly secular gaze that sacralizes non-religious aspects of religious sites, objects and practices in a cultural, historical, or otherwise secular, immanent frame. HERILIGION seeks to understand the consequences of the heritagization of religious sites, objects and practices which were not considered heritage before, and which may provoke tensions between heritage and religious constituencies; between religious and secular sacralizations and uses; and between different disciplines and management regimes. HERILIGION will produce new insights which can be used to understand, manage and defuse tensions, benefiting both religious and heritage constituencies in Europe. The research will take place at religious and heritage sites in Denmark, the Netherlands, Poland, Portugal, and the UK, or would focus on emerging practical heritage (so-called intangible cultural heritage) in these countries. In Portugal, the PI is Clara Saraiva and the project involves two institutions, Centro de Estudos Comparatistas- FLUL-UL and CRIA, Centro em Rede de Investigação em Antropologia, as well as three non academic partners, the National Museum of Ethnology, the Museum of Lisbon and a civil association.

Mais informações em http://cria.org.pt/wp/heriligion-the-heritagization-of-religion-and-the-sacralization-of-heritage-in-contemporary-europe/